Blog

Dla naukowców, którzy chcą wiedzieć więcej...
Jak zostac recenzentem

Ten wpis można by podsumować zdaniem „wystarczy zwrócić się do redaktora czasopisma i wyrazić chęć pomocy”. Dla osób chcących sprawdzić się w roli recenzenta wyjaśnię również jak redaktor może zareagować na taką wiadomość i jakiej informacji oczekuje od potencjalnych współpracowników. Na początku ustalmy kiedy jesteśmy gotowi na wystąpienie w roli recenzenta. Po pierwsze powinniśmy czuć się na siłach oceniać pracę innych autorów. Musimy mieć bardzo dobre...

Więcej
Suggest Reviewers - instrukcja obslugi

„Suggest Reviewers” to przycisk-szansa. Jeżeli dobrze go wykorzystamy, to mamy możliwość pokazania redaktorowi naszego profesjonalizmu. Możemy też go nie wykorzystać, lub zrobić to w sposób poddający w wątpliwość nasze intencje i profesjonalizm. Redaktorzy przywiązują do tego dużą wagę, bo ten drobiazg mówi dużo o doświadczeniu i wiedzy autorów artykułu. W poniższym tekście przedstawiam powód dla którego podanie potencjalnych recenzentów jest coraz częściej wymagane, oraz jak...

Więcej
Jak w ciagu 10 minut napisac dobry abstrakt

Zacznijmy od pytania, co to znaczy dobry abstrakt? Z pewnością chodzi o tekst, który spowoduje, że czytelnik będzie chciał sięgnąć po cały artykuł. Dobry abstrakt wciąga czytelnika w historię, którą autor chce przekazać w swoim artykule. Dobry abstrakt wyjaśnia, dlaczego badania zostały przeprowadzone, dlaczego uzyskane wyniki są ważne, oraz przedstawia główne wnioski wynikające z pracy. Wzbudza zainteresowanie czytelnika, jednocześnie pozostawiając niedosyt i chęć zapoznania się z całym...

Więcej
Którego managera referencji wybrać

W ostatnim wpisie przekonywałem, że korzystanie z managera referencji może znacznie przyspieszyć przygotowanie artykułu naukowego. Posiadając dobrą i aktualną bazę artykułów jesteś w stanie stworzyć bibliografię przez kilka minut. Można to uczynić za pomocą wielu narzędzi. Dlatego postanowiłem zebrać w tym wpisie informacje przydatne przy wyborze odpowiedniego programu. Porównanie ograniczymy do najpopularniejszych: Zotero, EndNote, Mendeley, Refworks, Citavi, JabRef, CiteULike, Papers. Który manager referencji jest najpopularniejszy? Zaczniemy od...

Więcej
Dlaczego warto załaczac cover letter przy wysylaniu artykulu i co w nim umiescic

Po ciężkiej pracy napisaliśmy artykuł i wybraliśmy docelowe czasopismo. Zanim jednak wyślemy manuskrypt, czeka nas jeszcze jedno zadanie: napisanie listu do redakcji (cover letter). List ten jest ważnym dokumentem, którego rolą jest nie tylko informacja o tym, że przesyłamy artykuł do rozpatrzenia. W liście do redakcji wyjaśniamy, dlaczego nasz artykuł powinien być opublikowany, oraz podkreślamy co nowego wnosi do aktualnego stanu wiedzy. Informacje zawarte w...

Więcej
Bibliografia artykulu w 15 minut

Czy korzystasz z menadżera referencji? Jeżeli nie, to ten artykuł napisałem właśnie z myślą o Tobie. Czy wiesz jaki jest stan wiedzy w Twojej dyscyplinie naukowej? Często zadaję to pytanie uczestnikom naszych szkoleń. W większości przypadków wszyscy uczestnicy mówią, że tak lub raczej tak. W związku z tym stworzenie bibliografii do nowego artykułu powinno być bardzo prostą sprawą – zbieramy artykuły z naszej dziedziny, wybieramy na...

Więcej