Blog

Dla naukowców, którzy chcą wiedzieć więcej...
Profil naukowca na LinkedIn

  W jednym z poprzednich wpisów pisałem o bogactwie narzędzi mogących być wykorzystanych przez naukowca do promocji swojej działalności i dorobku naukowego. Dzisiaj skupimy się na jednym z nich – LinkedIn.   LinkedIn dla naukowca – po co? Richard van Noorden opublikował na łamach Nature bardzo ciekawy artykuł „Online collaboration: Scientists and the social network„. Przedstawił tam wyniki ankiety pokazującej popularność różnego rodzaju sieci społecznościowych. Przedstawiciele „Social sciences, arts and humanities” wymienili,...

Więcej
Jak dobrac skuteczny tytul artykulu?

  Wcześniej pisałem jak w ciągu 10 minut napisać dobry abstrakt. W tym poście skoncentruję się na tytule, kontynuując tym samym serię wpisów o poszczególnych częściach artykułu.   Długoletnie doświadczenie w roli redaktora czasopisma, pozwoliło mi zaobserwować jak małą wagę autorzy przywiązują do tytuł artykułu. Nie trzeba zresztą być redaktorem, żeby to zaobserwować. Wystarczy przejrzeć kilka ostatnich wydań czasopisma z dowolnej dziedziny, żeby się o tym przekonać.   Co zatem...

Więcej
Narzędzia do promocji dorobku naukowego

  Nie brakuje narzędzi służących do promocji dorobku naukowego. W tym kontekście wymienia się: LinkedIn, Researchgate, Academia.edu, Twitter, Facebook, ResearcherID, About.me, Wiseintro, Google Scholar, Figshare, Slide Share… łatwo się zgubić w tym gąszczu. Niedawno miałem okazję brać udział w seminarium poświęconemu budowaniu widoczności dorobku naukowego. Zainspirowany pytaniami uczestników postanowiłem napisać kilka ogólnych uwag, które mogą pomóc w wyborze sposobu promocji dorobku i doborze odpowiednich narzędzi.   Cel promowania...

Więcej
Przepis na dobry artykul

  Koniec roku jest okresem refleksji, co skłoniło mnie do przemyśleń na temat charakterystyki dobrego artykułu naukowego. Spostrzeżenia moje wynikają z własnego doświadczenia w pisaniu i publikowaniu artykułów, z doświadczenia prowadzenia czasopisma naukowego w roli redaktora, oraz z interakcji i dyskusji z uczestnikami naszych szkoleń. Okres świąteczny jest często pretekstem do próbowania nowych przepisów kulinarnych. Mój przepis na dobry artykuł postanowiłem ograniczyć do sześciu podstawowych składników.   Przekaz...

Więcej
Jak zostac (dobrym) recenzentem?

  Pisanie recenzji, podobnie jak pisanie artykułów, to rzecz której można się nauczyć. W poprzednim wpisie Tomasz pisał o rozpoczęciu współpracy z czasopismem. Dzisiaj postawię się w sytuacji początkującego recenzenta, który zaczyna poznawać proces peer-review od drugiej strony. Przekażę kilka rad pomocnych w napisaniu dobrej recenzji.   Bądź realistą Dobry recenzent potrafi podjąć realistyczne osądy.  Pierwszym, jaki musi wykonać, jest ocena własnych możliwości. Dotyczy to kwalifikacji do oceny danego tekstu, oraz...

Więcej
Jak zostac recenzentem

  Ten wpis można by podsumować zdaniem „wystarczy zwrócić się do redaktora czasopisma i wyrazić chęć pomocy”. Dla osób chcących sprawdzić się w roli recenzenta wyjaśnię również jak redaktor może zareagować na taką wiadomość i jakiej informacji oczekuje od potencjalnych współpracowników.   Na początku ustalmy kiedy jesteśmy gotowi na wystąpienie w roli recenzenta. Po pierwsze powinniśmy czuć się na siłach oceniać pracę innych autorów. Musimy mieć bardzo dobre...

Więcej