Blog

Dla naukowców, którzy chcą wiedzieć więcej...
Jak zostac (dobrym) recenzentem?

  Pisanie recenzji, podobnie jak pisanie artykułów, to rzecz której można się nauczyć. W poprzednim wpisie Tomasz pisał o rozpoczęciu współpracy z czasopismem. Dzisiaj postawię się w sytuacji początkującego recenzenta, który zaczyna poznawać proces peer-review od drugiej strony. Przekażę kilka rad pomocnych w napisaniu dobrej recenzji.   Bądź realistą Dobry recenzent potrafi podjąć realistyczne osądy.  Pierwszym, jaki musi wykonać, jest ocena własnych możliwości. Dotyczy to kwalifikacji do oceny danego tekstu, oraz...

Więcej
Jak zostac recenzentem

  Ten wpis można by podsumować zdaniem „wystarczy zwrócić się do redaktora czasopisma i wyrazić chęć pomocy”. Dla osób chcących sprawdzić się w roli recenzenta wyjaśnię również jak redaktor może zareagować na taką wiadomość i jakiej informacji oczekuje od potencjalnych współpracowników.   Na początku ustalmy kiedy jesteśmy gotowi na wystąpienie w roli recenzenta. Po pierwsze powinniśmy czuć się na siłach oceniać pracę innych autorów. Musimy mieć bardzo dobre...

Więcej
Suggest Reviewers - instrukcja obslugi

  „Suggest Reviewers” to przycisk-szansa. Jeżeli dobrze go wykorzystamy, to mamy możliwość pokazania redaktorowi naszego profesjonalizmu. Możemy też go nie wykorzystać, lub zrobić to w sposób poddający w wątpliwość nasze intencje i profesjonalizm. Redaktorzy przywiązują do tego dużą wagę, bo ten drobiazg mówi dużo o doświadczeniu i wiedzy autorów artykułu. W poniższym tekście przedstawiam powód dla którego podanie potencjalnych recenzentów jest coraz częściej wymagane, oraz jak...

Więcej
Jak w ciagu 10 minut napisac dobry abstrakt

  Zacznijmy od pytania, co to znaczy dobry abstrakt? Z pewnością chodzi o tekst, który spowoduje, że czytelnik będzie chciał sięgnąć po cały artykuł. Dobry abstrakt wciąga czytelnika w historię, którą autor chce przekazać w swoim artykule. Dobry abstrakt wyjaśnia, dlaczego badania zostały przeprowadzone, dlaczego uzyskane wyniki są ważne, oraz przedstawia główne wnioski wynikające z pracy. Wzbudza zainteresowanie czytelnika, jednocześnie pozostawiając niedosyt i chęć zapoznania się z całym...

Więcej
Którego managera referencji wybrać

  W ostatnim wpisie przekonywałem, że korzystanie z managera referencji może znacznie przyspieszyć przygotowanie artykułu naukowego. Posiadając dobrą i aktualną bazę artykułów jesteś w stanie stworzyć bibliografię przez kilka minut. Można to uczynić za pomocą wielu narzędzi. Dlatego postanowiłem zebrać w tym wpisie informacje przydatne przy wyborze odpowiedniego programu. Porównanie ograniczymy do najpopularniejszych: Zotero, EndNote, Mendeley, Refworks, JabRef, CiteULike, Papers.   Który manager referencji jest najpopularniejszy? Zaczniemy od pytania o...

Więcej
Dlaczego warto załaczac cover letter przy wysylaniu artykulu i co w nim umiescic

Po ciężkiej pracy napisaliśmy artykuł i wybraliśmy docelowe czasopismo. Zanim jednak wyślemy manuskrypt, czeka nas jeszcze jedno zadanie: napisanie listu do redakcji (cover letter). List ten jest ważnym dokumentem, którego rolą jest nie tylko informacja o tym, że przesyłamy artykuł do rozpatrzenia. W liście do redakcji wyjaśniamy, dlaczego nasz artykuł powinien być opublikowany, oraz podkreślamy co nowego wnosi do aktualnego stanu wiedzy. Informacje zawarte w...

Więcej