Jak w ciągu 10 minut napisać dobry abstrakt

Amber Editing > Praca nad artykułem  > Jak w ciągu 10 minut napisać dobry abstrakt
Jak w ciagu 10 minut napisac dobry abstrakt

Jak w ciągu 10 minut napisać dobry abstrakt

 

Zacznijmy od pytania, co to znaczy dobry abstrakt? Z pewnością chodzi o tekst, który spowoduje, że czytelnik będzie chciał sięgnąć po cały artykuł. Dobry abstrakt wciąga czytelnika w historię, którą autor chce przekazać w swoim artykule. Dobry abstrakt wyjaśnia, dlaczego badania zostały przeprowadzone, dlaczego uzyskane wyniki są ważne, oraz przedstawia główne wnioski wynikające z pracy. Wzbudza zainteresowanie czytelnika, jednocześnie pozostawiając niedosyt i chęć zapoznania się z całym artykułem.

 

A co tak naprawdę się stanie, jeśli nie przyłożymy się do napisania dobrego abstraktu? Jakie będą tego konsekwencje? Świat się nie zawali, jednak możemy stracić potencjalnego odbiorcę naszego artykułu. A skoro już przeprowadziliśmy badania i napisaliśmy artykuł, to powinno nam zależeć na dotarciu do jak największej liczby czytelników. Możemy zyskać dzięki temu nie tylko dodatkowe cytowania, ale również możemy dotrzeć do nowych kontaktów, otrzymać zaproszenie na konferencje lub możemy zostać poproszeni o wystąpienie w roli recenzenta.

 

Abstrakt jest częścią artykułu, który jest często pomijany przez recenzentów. Nieczęsto spotyka się uwagi na jego temat. Również strony informacyjne czasopism zwykle nie zawierają informacji jak napisać abstrakt w sposób efektywny i gwarantujący zainteresowanie czytelników. Autor jest pozostawiony sam sobie w tym temacie, więc przytoczę tutaj schemat zaproponowany przez profesora Particka Dunleavy, który wydaje mi się wyjątkowo czytelny i łatwy do wdrożenia dla każdego autora.

 

Schemat polega na napisaniu kilku zdań na każdy z poniższych punktów:

  • Prace innych autorów z zakresu tematycznego naszego artykułu – w tym punkcie osadzamy naszą pracę w szerszym kontekście zakresu tematycznego dziedziny badawczej, którą się zajmujemy (max 50 słów);
  • Co jest szczególnego w naszym podejściu do problemu – w tym miejscu wyjaśniamy czym nasza praca różni się od tych przedstawionych w poprzednim punkcie (max 40 słów);
  • Nasza metoda badawcza – w tym punkcie opisujemy metody, którymi się posługujemy (od 40 do 120 słów, w zależności od tego ile informacji musimy przekazać, aby solidnie opisać zastosowane metody);
  • Główne wnioski wynikające z pracy – w tym punkcie opisujemy znaczenie naszych wyników. Unikamy górnolotnych i ogólnych stwierdzeń, staramy się być konkretni i zwięźli (używamy tyle słów ile jesteśmy w stanie przypisać do tego punktu. Będzie to zależało od limitu ilości słów jaki otrzymaliśmy na cały abstrakt, oraz od ilości słów użytych do opisania metod badawczych);
  • Wartość dodana wynikająca z naszej pracy – w tym punkcie wyjaśniamy dlaczego nasza praca jest szczególnie oryginalna i ważna w naszej wąskiej dziedzinie badawczej. Jeśli chcemy, żeby czytelnik zapamiętał choć jedną rzecz z naszego artykułu, to powinien być to właśnie ten punkt (max 30 słów).

 

Po opisaniu punktów według powyższego schematu, nasz abstrakt jest prawie gotowy. Prawie, ponieważ musimy sprawdzić jeszcze dwie rzeczy. Po pierwsze: spójność. Czy tekst abstraktu dobrze współgra z tytułem? Czy wzajemnie dobrze się uzupełniają? Czy tytuł wraz z pierwszymi trzema zdaniami abstraktu skłaniają nas do zgrania całego artykułu (zwykle tylko tyle odbiorca przeczyta zanim przejdzie do następnego wyniku w wyszukiwarce)? Po drugie: zwięzłość. Ile słów jest zbędnych w naszym tekście? Które słowa zakłócają przekaz i są jedynie niepotrzebnymi ozdobnikami?

 

Na koniec jeszcze jedna uwaga: abstrakt piszemy zawsze po ukończeniu całego artykułu. Dopiero wtedy będziemy w stanie rzeczowo opisać każdy z pięciu powyższych punktów.

 

Tomek