Profil naukowca na stronie instytucji naukowej

Amber Editing > Kariera naukowca  > Profil naukowca na stronie instytucji naukowej

Profil naukowca na stronie instytucji naukowej

 

Strony pracowników naukowych są już praktycznie standardem wśród dobrze prosperujących ośrodków naukowych. Mam jednak wrażenie, że to rozwiązanie nie jest jeszcze tak samo popularne w Polsce. A szkoda, bo to najprostszy, najtańszy i w sumie najbardziej oczywisty sposób promowania dorobku naukowców. Dlatego postanowiłem poświęcić tej kwestii niniejszy wpis. Chciałbym zwrócić uwagę na korzyści wynikające z założenia takiej strony i podsumować kilka reguł na temat tego jak ona powinna wyglądać.

 

Co daje profil pracownika?

Strona pracownika jest swoistą wizytówką dla osoby, która szuka informacji na temat badacza. Najczęściej jest to sytuacja, w której ktoś wcześniej wiedział o naszym istnieniu i wpisał nasze dane takie jak imię, nazwisko, nazwę uczelni itd. Profil służy odwiedzającemu do zapoznania się ze szczegółami na temat naszego dorobku i specjalizacji. W takiej sytuacji celem strony jest budowa zaufania i wykazanie, że jesteśmy ekspertami w swojej dziedzinie i warto się do nas zwrócić. Ważne, aby strona dała też możliwość realizacji takiego kontaktu. Tworząc treść należy pamiętać, że jeżeli ktoś może potrzebować naszej pomocy eksperckiej, to często dlatego, że sama/sam po prostu nie zna dobrze tematyki na temat której poszukuje informacji. Dlatego należy przyjąć, że odbiorca nie musi znać specjalistycznego żargonu charakterystycznego dla naszej dyscypliny naukowej i strona powinna być do tego dostosowana.

Dużo ciekawszym i trudniejszym wyzwaniem jest stworzenie treści, która pozwoli dotrzeć do naszej strony osobie, która nie znała nas z imienia i nazwiska lecz wpisała w wyszukiwarce słowa kluczowe związane z naszą dziedziną. W przedstawionej sytuacji możemy nawiązać współpracę z osobą, która wcześniej nie wiedziała o naszym istnieniu, a do tego jest żywo zainteresowana współpracą z kimś takim jak my. Takie wyszukania nie są częste, lecz możliwe dzięki dobremu opisowi naszej pracy naukowej, dołączonymi materiałami lub słowami kluczowymi.

Uczelnie mogą szczególnie skorzystać na stworzeniu profili swoich naukowców. Domeny uczelniane są bardzo wysoko pozycjonowane przez wyszukiwarki z uwagi na duży ruch generowany przez studentów, pracowników, absolwentów itd. To zwiększa szanse na wysokie wyświetlenie strony pracownika w wynikach wyszukiwania. Krótko mówiąc – dotrze do nas więcej odbiorców.

 

Co powinien zawierać profil pracownika?

Aby spełnić powyższe scenariusze profil naukowca powinien zawierać zarówno szczegółowe informacje dla osób chcących dokładniej poznać naszą działalność, jak i ogólne informacje dla osób szukających specjalistów w danej dziedzinie. Poniżej przedstawiam elementy, które powinny się tam znaleźć:

  • Naturalne zdjęcie – zdjęcie buduje zaufanie i zwiększa szanse, że ktoś się do nas zgłosi. Może też pomóc w identyfikacji osobie, która szukała naszego profilu po zobaczeniu naszego wystąpienia. Najlepiej gdy zdjęcie jest naturalne i dobrze oddaje nasze usposobienie.
  • Opis pracy badawczej/nota biograficzna – krótki tekst zbliżony formą do abstraktu i podsumowujący nasze zainteresowania, obszary specjalizacji oraz najważniejsze osiągnięcia. Przy formułowaniu opisu należy unikać żargonu i dbać o to, żeby nie zawierał on niepotrzebnych dla odbiorcy faktów. Unikajmy opisów sztampowych rodzaju “Profesor XXX ukończył studia w roku YYY na kierunku ZZZ.” – większość czytających zakończy na tym zdaniu.
  • Słowa kluczowe – najlepiej sprawdzić je pod kątem popularności wyszukiwań, np. przez google trends.
  • Dane kontaktowe – bez nich nie będziemy mogli “skonsumować” pozytywnych rezultatów profilu naukowca. Nawet jeżeli ktoś się zainteresuje możliwą współpracą, nie będzie miał jak z nami się skontaktować.
  • Linki – LinkedIn, ResearchGate, Academia.edu, Google Scholar itd. Poprzez podlinkowanie do innych popularnych serwisów poprawiamy pozycjonowanie naszego profilu. Pozwalamy też na przejrzenie naszego dorobku na innej stronie, nawiązania kontaktu i śledzenie naszych dalszych poczynań.
  • Realizowane projekty – informacja o projektach może być szczególnie interesująca dla potencjalnych partnerów biznesowych lub naukowych myślących o zbudowaniu konsorcjum.
  • Materiały dla studentów – tego typu treści bardzo zwiększą ruch na stronie i spowodują, że będzie wyżej pozycjonowana.
  • Lista publikacji – należy dbać o jej aktualność i umieszczenie linków do artykułów. Gdy dostęp do nich jest płatny, można umieścić odnośniki do “landing page” artykułów w domenie wydawcy.

Najlepszym standardem i praktyką jest utworzenie profili wszystkich pracowników odgórnie przez uczelnię. Daje to możliwość automatycznej aktualizacji we współpracy z biblioteką, ujednolicenia szaty graficznej, zdjęć itd. Niestety ta formuła nie jest często stosowana. Naukowcy mogą wtedy stworzyć takie podstrony w ramach swojej grupy badawczej lub w zewnętrznych serwisach takich jak about.me czy wise.intro. Nie będą one nigdy tak skuteczne jak strona domowa w domenie uczelnianej, ale są i tak dużo lepszym rozwiązaniem niż brak jakiejkolwiek strony.

 

Grzegorz