Blog

Dla naukowców, którzy chcą wiedzieć więcej...
Co sprawdzić przed wysłaniem artykułu do czasopisma

Duża część artykułów wysyłanych do czasopism odpada w przedbiegach za niespełnienie prostych wymagań technicznych. Często takie artykułu odrzucane są przez Desk Rejection zanim zostaną wysłane do recenzentów. Wyjaśnię jak tego uniknąć i jakie punkty sprawdzać przed wysłaniem artykułu do czasopisma.   Współpracującym z nami autorom oferujemy usługę anonimowej recenzji merytorycznej wykonanej przez eksperta z dziedziny odpowiednio dobranej do tematyki artykułu. Zadaniem eksperta jest zapoznanie się z zawartością...

Więcej
Jak dobierac współautorów?

  Temat który budzi często dużo emocji – lista autorów artykułu. Czy lepiej gdy autorów jest mniej? Kogo powinniśmy uznać za współautora? Jak unikać konfliktów o autorstwo artykułu? W poniższym tekście postaram się przedstawić dobre praktyki oraz błędy, których powinniśmy unikać.   Im mniej tym lepiej? W trakcie pracy z autorami spotkaliśmy się kilka razy z przekonaniem, że im mniej jest współautorów artykułu tym lepiej. Jeżeli mowa o punktach, które można otrzymać...

Więcej
Efektywne pisanie artykułu naukowego po angielsku

  Jeszcze w pierwszej połowie XX wieku to język niemiecki był językiem komunikacji naukowej. Jednak z powodów historycznych, politycznych i ekonomicznych język niemiecki ustąpił miejsca językowi angielskiemu jako uniwersalnemu językowi nauki. Aktualnie, to właśnie ten język postrzegany jest jako lingua franca środowiska naukowego. Statystyki to potwierdzają: ponad 80% wszystkich czasopism indeksowanych w bazie Scopus jest publikowanych w języku angielskim.   Dla polskich naukowców sytuacja jest o tyle trudna,...

Więcej
Profil naukowca na LinkedIn

  W jednym z poprzednich wpisów pisałem o bogactwie narzędzi mogących być wykorzystanych przez naukowca do promocji swojej działalności i dorobku naukowego. Dzisiaj skupimy się na jednym z nich – LinkedIn.   LinkedIn dla naukowca – po co? Richard van Noorden opublikował na łamach Nature bardzo ciekawy artykuł „Online collaboration: Scientists and the social network„. Przedstawił tam wyniki ankiety pokazującej popularność różnego rodzaju sieci społecznościowych. Przedstawiciele „Social sciences, arts and humanities” wymienili,...

Więcej
Jak dobrac skuteczny tytul artykulu?

  Wcześniej pisałem jak w ciągu 10 minut napisać dobry abstrakt. W tym poście skoncentruję się na tytule, kontynuując tym samym serię wpisów o poszczególnych częściach artykułu.   Długoletnie doświadczenie w roli redaktora czasopisma, pozwoliło mi zaobserwować jak małą wagę autorzy przywiązują do tytuł artykułu. Nie trzeba zresztą być redaktorem, żeby to zaobserwować. Wystarczy przejrzeć kilka ostatnich wydań czasopisma z dowolnej dziedziny, żeby się o tym przekonać.   Co zatem...

Więcej
Narzędzia do promocji dorobku naukowego

  Nie brakuje narzędzi służących do promocji dorobku naukowego. W tym kontekście wymienia się: LinkedIn, Researchgate, Academia.edu, Twitter, Facebook, ResearcherID, About.me, Wiseintro, Google Scholar, Figshare, Slide Share… łatwo się zgubić w tym gąszczu. Niedawno miałem okazję brać udział w seminarium poświęconemu budowaniu widoczności dorobku naukowego. Zainspirowany pytaniami uczestników postanowiłem napisać kilka ogólnych uwag, które mogą pomóc w wyborze sposobu promocji dorobku i doborze odpowiednich narzędzi.   Cel promowania...

Więcej