Dziewięć sposobów na przełamanie blokady autora

Amber Editing > Kariera naukowca  > Dziewięć sposobów na przełamanie blokady autora

Dziewięć sposobów na przełamanie blokady autora


Masz problemy z koncentracją przy pisaniu artykułów naukowych? Cierpisz na syndrom „białej kartki” siedząc nad pustą stroną i próbując napisać to pierwsze idealne zdanie? Czy pisanie artykułu Cię przytłacza? Pozwól mi zasugerować kilka sposobów na skuteczną poprawę wydajności tego procesu.

1. Szeroka perspektywa

Zacznij od naszkicowania historii, którą chcesz przekazać w artykule. Możesz wziąć czystą kartkę papieru i opisać zarys historii, lub możesz wybrać kilka-kilkanaście rysunków przedstawiających wyniki badań i ułożyć je w chronologiczną całość.

2. Podział pracy

W momencie kiedy zaplanujesz kształt artykułu, czas zapomnieć o szerokiej perspektywie i skoncentrować się na małych wycinkach pracy. Przy dużym projekcie zbyt łatwo czuć się przytłoczonym jego rozmiarem. Aby uniknąć niepotrzebnej dekoncentracji można edytować poszczególne sekcje artykułu (Wprowadzenie, Metody, Wyniki, Dyskusja…) w oddzielnych plikach.

3. Myśl akapitami

Akapity to poszczególne cegiełki z których powstaje artykuł. Każdy akapit powinien być poświęcony jednej myśli i powinien posiadać trzy części: wprowadzenie, rozwinięcie i podsumowanie. Akapit składający się tylko z dwóch zdań jest zbyt krótki, natomiast akapit na całą stronę jest zbyt długi.

4. Małe osiągalne cele

Lepiej napisać coś kiepskiego niż nie napisać w ogóle nic. Kiepski tekst znacznie łatwiej poddać edycji i poprawić, niż napisać coś od zera. Wyznacz sobie małe osiągalne dzienne cele, np. dwie kiepskie strony maszynopisu są dobrym celem!

5. Nagrody

Po osiągnięciu dziennego celu należy się Tobie nagroda. Może to być coś do jedzenia, ulubiona kawa, telefon do bliskiej osoby, spacer z psem, przegląd mediów społecznościowych, czytanie książki… Ty wiesz najlepiej co lubisz i co Ciebie zmotywuje.

6. Naturalny rytm

Podążaj za swoim naturalnym rytmem i zdecyduj kiedy dla Ciebie jest najbardziej wydajny czas na pisanie. Dla większości będą to godziny poranne. Nie katuj się pisaniem non-stop przez cały dzień. Lepiej skoncentruj się na tej czynności przez dwie godziny w swoim najbardziej wydajnym okresie dnia.

7. Rozpraszacze

Wiesz co mam na myśli… powiadomienia o nowych emailach, postach na Facebooku, Instagramie, Twitterze … Zamknij skrzynkę pocztową i schowaj telefon. Najlepiej zupełnie odłącz Internet – wyjmij kabel lub wyłącz sieć WiFi, lub wykorzystaj program który blokuje dostęp do sieci.

8. Pomodoro

Zastosuj technikę pomodoro, która zdecydowanie działa i jest wspaniała w swojej prostocie. Przepis jest następujący: piszesz przez 25 minut po czym masz 5-cio minutową przerwę. W tym czasie najlepiej się przejść, przygotować coś do picia, wykonać proste ćwiczenia fizyczne lub rozciąganie. Taki rytm jest zgodny z naszą możliwością koncentracji i dramatycznie zwiększa wydajność pracy.

9. Koncentracja

Wysoki poziom koncentracji można dość łatwo uzyskać za pomocą specjalnie dobranych dźwięków. W sieci znajdziesz dużo przykładów takich materiałów. Wypróbuj np. to nagranie. Możesz słuchać w słuchawkach lub wykorzystując głośniki.

Powyższe punkty są wprowadzeniem do zagadnienia lepszej koncentracji i skuteczności w pisaniu zebrane na podstawie wieloletnich osobistych doświadczeń. Zawsze interesowało mnie dlaczego niektórzy autorzy piszą artykuły jeden po drugim, podczas gdy inni poświęcają na to tygodnie i potrzebują na ten proces dużo energii. Główną przeszkodą w ukończeniu tego co zaczynamy jesteśmy zwykle my sami. Nasze obawy. Nasze słabości. Nasza niezdolność efektywnego planowania. Nie pozwól, aby te problemy Cię powstrzymały! Zdecyduj, że jesteś efektywnym autorem i że napiszesz świetny artykuł.

Tomek