Poranna rutyna

Amber Editing > Kariera naukowca  > Poranna rutyna

Poranna rutyna


Nieważne, czy jesteś rannym ptaszkiem czy nocną sową, wszyscy zaczynamy dzień w pewnym momencie. I wydaje się, że wszyscy zaczynamy go inaczej. Niektórzy z nas wskakują do sieci, aby sprawdzić media społecznościowe, inni nurkują do poczty elektronicznej, jeszcze inni piją smoothie z jarmużu, ćwiczą lub pakują dzieciom drugie śniadanie. Jest milion różnych sposobów na to, jak może wyglądać poranek.

Choć nie ma chyba idealnej porannej rutyny, która pasowałaby do każdego, możemy się wiele nauczyć z porannych zwyczajów ludzi sukcesu, jak również z badań, które potwierdzają pozytywny wpływ porannej rutyny na resztę dnia.

Poranna rutyna jest zestawem czynności, które wykonujemy rano, zazwyczaj przed rozpoczęciem głównego zajęcia dnia, np. pójściem do pracy lub szkoły. Może to być wszystko, począwszy od wypicia szklanki wody lub umycia zębów, a skończywszy na dwugodzinnym treningu lub przebiegnięciu ulubionej trasy.

Konsekwentne wykonywanie tych samych porannych czynności wprowadza nas w nawyk skutecznego działania. Solidna poranna rutyna ustawia nas na produktywny dzień, prowadząc do lepszych wyników. Jeśli wykonasz swoje poranne czynności zgodnie z planem, to bez względu na to co wydarzy się w ciągu dnia, masz już kilka sukcesów na koncie. Więcej zwycięstw zwiększa motywację i pozwala na łatwiejsze osiągnięcie celów. Wygraj poranek, a wygrasz cały dzień.

Lubię powiedzenie byłego żołnierza Navy Seal Jocko Willink, który mówi, że dyscyplina oznacza wolność. Z pewnością można to odnieść do poranka. Poranna dyscyplina polega na wykonywaniu automatycznej sekwencji zaplanowanych czynności. Nie negocjujesz ze sobą czy to wykonać, czy nie. Po prostu robisz to na autopilocie. Z czasem staje się to naturalnym nawykiem, który jest zachowaniem mechanicznym, nad którym nie musisz się zbytnio zastanawiać. Twój mózg dba o to by wykonać to automatycznie. Czy musisz myśleć o tym, jak umyć zęby? Nie, twój nawyk się tym zajmuje.

Warto zadbać o to, żeby w ramach porannej rutyny wykonać jakieś czynności, na które trudno znaleźć czas w ciągu dnia. Najlepsza poranna rutyna to taka, która jest idealnie dopasowana do Ciebie, ale warto zainspirować się przykładami, które sprawdziły się w porannych rutynach innych osób:

  • ćwiczenia fizyczne
  • medytacja
  • joga
  • czytanie
  • pisanie, np. w dzienniku
  • picie określonego napoju
  • zimny prysznic
  • spacer z psem
  • zapisanie 5 pomysłów
  • zrobienie małego kroku w kierunku ukończenia większego projektu
  • wyjście na świeże powietrze
  • uściskanie ukochanej osoby


Moja poranna rutyna stale ewoluuje – i będzie ewoluować. Jednak z tym harmonogramem czuję, że wpadłem ostatnio w całkiem dobry rytm:

  • wypicie szklanki wody z minerałami
  • refleksja nad tym co jest dla mnie ważne w życiu
  • 7 minut rozciągania i ćwiczeń fizycznych
  • przegląd planu dnia, który stworzyłem poprzedniego wieczora
  • jeśli jest to dzień powszedni, to słuchanie podcastu w drodze do pracy


Jak długo powinniśmy się trzymać swojej porannej rutyny? Wydaje mi się, że tak długo, jak to działa! Osobiście nieznacznie zmieniam swoją średnio co miesiąc. Robię to nie dlatego, że rutyna jest nieskuteczna, ale po to, by sprawdzić, czy uda mi się znaleźć jeszcze lepszą. Jak wszystko w życiu, eksperymentowanie jest najlepszym sposobem, aby się przekonać co działa, a co nie. Poza tym, ciągle się zmieniamy i rzeczy, które kiedyś działały, niekoniecznie działają dzisiaj.

Solidna poranna rutyna to taka, która działa dla Ciebie i daje Tobie energię i motywację na resztę dnia. Sposób, w jaki spędzasz poranek, określa twój nastrój na resztę dnia.

Tomek